22/10/2009
Charcot et l'iconographie de la Salpétrière
Réalisée entre 2006 et 2009, la série des grands draps brodés emprunte ses modèles à l'iconographie de la Salpétrière, photographies rendant compte des recherches et travaux du professeur Charcot sur l'hystérie au 19è siècle.
Les toiles usées sont ici l'écran de projection de gesticulations douloureuses dont la théâtralité rappelle le jeu scénique de Sarah Bernard et évoque la "Dialectique du comédien" de Diderot.
The works submited here are ones of a series of embroidered pieces based upon medical illustrations ( pictures & engravings) of experiments on hysteria from the 19th century.
They show portraits of anonymous women who were inmate of mental hospitals. Their features are stitched on used, mended pieces of cloth evoking the accidents of life. Torn in places, the fabrics follow the events of bruised souls.
Les toiles usées sont ici l'écran de projection de gesticulations douloureuses dont la théâtralité rappelle le jeu scénique de Sarah Bernard et évoque la "Dialectique du comédien" de Diderot.
The works submited here are ones of a series of embroidered pieces based upon medical illustrations ( pictures & engravings) of experiments on hysteria from the 19th century.
They show portraits of anonymous women who were inmate of mental hospitals. Their features are stitched on used, mended pieces of cloth evoking the accidents of life. Torn in places, the fabrics follow the events of bruised souls.
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